sunnuntai 3. maaliskuuta 2013

Studier

Imorgon börjar ansökningstiden för utbildningar på universitets- och yrkeshögskolenivå. I och med att jag inte kom in ifjol till varken något universitet eller yrkeshögskola, blir det att söka igen i år. Jag vet till nästan 100 procent vart jag ska söka, måste bara kolla upp några grejer innan jag skickar in ansökningarna. Sedan är det bara att köra hårt och läsa ordentligt till inträdesproven. Det var där jag klantade mig ifjol, jag orkade nämligen inte satsa ordentligt på inträdesprovena. Sist och slutligen var det kanske en bra tabbe, trots att det kändes aningen bedrövligt till att börja med.

Jag har tänkt söka till liknande utbildningar som ifjol med några undantag. Handarbetslärare står förstås på första plats, för det är hantverk jag vill hålla på med i en eller annan form i framtiden. Ett annat alternativ är ergoterapeut. Även den utbildningen låter intressant och som jag kunde tänka mig att jobba med. Ett tredje alternativ är att söka till andra stadiets beklädnandslinje.

Jag har sökt på olika skolor på nätet och vet var man kan utbilda sig till handarbetslärare, ergoterapeut och sömmerska (eller vad det nu heter). Dessutom är det bestämt hur jag ska rangordna skolorna i de olika ansökningarna.

Om jag skulle komma in på någon av utbildningarna och bli utexaminerad efter något år, så betyder der inte att jag kommer att jobba med det yrket resten av mitt yrkesverksamma liv. Man kan alltid byta bransch och yrke pga olika saker. Det är inte hela världen enligt mig om man någongång byter yrke. Det ger bredd.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti