torstai 13. joulukuuta 2012

Ett halvår

Idag har det gått exakt ett halvår sedan jag packade bilen för att åka till Åland. Bara över sommaren var planen då. Men någonting ville annorlunda. Någonting som ville att jag skulle stanna längre.

Det som gjorde att jag hamnade här var jag är idag, var en liten annons på en åländsk kommuns månatliga infoblad. Om jag inte hade läst infobladet och sökt in till skolan jag går på hade jag antagligen varit uppe hos föräldrarna och jobbat. Men så blev det inte, trots att jag vid sidan om skolan även jobbar ibland.

Jag har inte ångrat en sekund att jag tog beslutet att bo på Åland mer än några sommarmånader. Det har gett mig så mycket mer än jag hoppats på. Inte för att jag kommer ihåg heller vad jag hade för förväntningar i början av sommaren eller före skolan började. Det var bara så mycket annat som också skulle fixas i samma veva.

Trots att jag fortfarande trivs bra på Åland kommer den där hemlängtan på besök ibland och det är inget vidare roligt. Men trots hemlängtan kallar jag även Åland för hem nuförtiden. Och det är ett gott tecken i alla fall. Hem eller inte, så kommer jag nog att dra mig vidare på nya äventyr efter endera detta läsår eller efter därpå följande läsår. Vart det då bär av vet jag inte ännu och det är jag egentligen glad över. Först vill jag njuta ordentligt av den tillvaro jag har nu, utan att veta vad framtiden har att erbjuda. Allting behöver inte vara utstakat långt i förväg, det lärde jag mig minsann i somras och det visade sig bli hur bra som helst ändå.

1 kommentti:

  1. Anonyymi14.12.12

    Kloka ord och beslut,Lycka till Matilda

    VastaaPoista