lauantai 27. lokakuuta 2012

Var ska jag börja?

Ibland när jag ska skriva något dyker samma fråga upp mitt huvud gång på gång. Vad ska jag skriva om egentligen? Men när jag väl kommer igång, så har jag svårt att få slut på ordflödet. Det kommer bara mer och mer. Det är inte bara en gång det hänt. Jag funderade tidigare i veckan på att skriva något inlägg om än det ena än det andra. Men om jag nu ska börja skriva om allt jag tänkt blir det en enda villervalla i ett enda långt inlägg, som knappast någon orkar läsa. Vet fortfarande inte rikitgt var jag ska börja, för jag har funderat och insett en hel massa den senaste veckan.

Men en sak jag märkt både idag då jag lyssnat på radion samt tidigare. Det jag märkt är att människorna från min hemkommun har på något sätt svårt att prata högsvenska. Jag har hört två, tre människor från min hemkommun på radion idag och dom pratade en blandning av högsvenska och dialekt med betoning på dialekten. Det är ganska kul egentligen att man vågar prata på sådant sätt man är van vid eller så tänker man inte på att man pratar på det sättet man gör. Inte vet jag riktigt hur jag själv pratar, men inte som ålänningarna i alla fall. Inte ännu vill säga.

Annars har det stått storstädning på schemat idag hemma hos mig. Och det ser faktiskt mycket bättre ut i lägenheten ikväll än vad det gjorde imorse. Jag känner också att vissa smågrejer har hittat sina rätta platser idag, vilket jag är väldigt nöjd med. Imorgon ska jag städa det sista, tvätta golvet vill säga. Jag ska även försöka börja sy på gardinerna. Plus göra min läxa i metallslöjden. Kanske skäl att skriva en lapp så jag minns.

Men till sist; KOM IHÅG att ställa klockan till vintertid! Klockan skall vridas en timme bakåt.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti